Grieks pasen - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Sophie Akker - WaarBenJij.nu Grieks pasen - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Sophie Akker - WaarBenJij.nu

Grieks pasen

Door: sophievdakker

Blijf op de hoogte en volg Sophie

25 April 2011 | Griekenland, Athene

Lieve allemaal,

En, worden jullie het al een beetje zat daar, de warmte en de zon? Nou geen zorgen, ik heb begrepen dat het daar de komende dagen weer langzaam kouder wordt, haha.

Afgelopen weekend was het weekend van het Griekse pasen, zoals verwacht een heel spektakel. Het begon vrijdagavond. Overdag moest ik werken, 's avonds gingen we naar de kerk in Anopolis, met nog een paar vrienden en de broer van Aouron. In de kerk staken we een paar kaarsjes aan en dan stonden voor in de kerk twee iconen met plastic hoezen erover. Ik liep achteraan de rij, maar voor mij gingen al die jongens die iconen kussen. Uhm iehl. Tegen het licht in zag je allemaal afdrukken van lippen, dat ging mij echt te ver dus dat deel heb ik overgeslagen. Toen gingen we naar buiten, waar de processie (zo heet dat toch?) al begonnen was. Een optocht van mensen, met voorop een soort van altaar wat omhoog gehouden wordt. Dan van die kerk-wierrook lucht erbij en gezang. Ik moet zeggen dat ik er best een beetje naar van werd, samen met het feit dat het echt heel erg koud was en de 'optocht' voetje voor voetje het dorp door ging, maakte dat wij naar een half uur weer lekker naar huis gegaan zijn.

Zaterdag moest ik ook de hele dag werken, en 's avonds zou er groot vuurwerk in Chersonissos zijn dus daar wilde ik graag heen. Dus ik na werk naar huis gefietst, onder de douche gesprongen zodat ik helemaal klaar voor de start was als Aouron om 23.15 uit z'n werk zou komen, wilde hij niet naar Chersonissos. Stom. Dus uiteindelijk zijn we maar hier in Kokkini naar de kerk gegaan, wat ook vrij indrukwekkend was. Het was zo druk dat de kerk ingaan een vrijwel onmogelijke opgave was, dus weer heerlijk een uur lang in de kou gestaan. Aouron zijn broer en moeder waren er ook, voorzien van kaarsen want na 12 uur, als iedereen elkaar fijn pasen heeft gewenst en er een grote brandstapel met een pop erop is aangestoken, moeten de kaarsjes aan met het 'heilige vuur'. Dat vuur moet dan mee naar huis en daarmee maken ze een kruis boven de deur van het huis, wat dan weer zorgt voor geluk en beschermt tegen het kwade. Alles bij elkaar, het vuur, heel veel rotjes die de hele dag worden afgestoken, en een verhogen met daarop de mensen van de kerk die in bijpassende kostuums een luid gezang laten horen, om het zo maar te noemen, echt wel heel indrukwekkend als je het nooit eerder meegemaakt hebt. Daarna zijn we met Aouron z'n moeder mee naar huis gegaan om te eten, ja omi daar komt 'ie: schapensoep. Ik heb het beleefd afgeslagen en lekker vis gegeten, ik sla de schaap over dit jaar. Na het eten wilde Marios nog wat gaan drinken in New York in Chersonissos maar dat hebben we maar niet gedaan en toen lagen we om half 2 in bed.

Gister was het dan dus eerste paasdag dus zelfs ik was vrij. We zijn rond 1 uur naar Aouron z'n moeder gegaan. Aouron is fanatiek gaan barbecuen op het balkon en ik heb met Marios lekker in het zonnetje gezeten, tot het eten klaar was. Barbecuen doen (bijna) alle Grieken hier trouwens op eerste paasdag, dat is een soort van traditie. We hadden dan ook voor vijf weeshuizen eten zoveel, plus natuurlijk de rest van het schaap, van de grill, wat ik opnieuw maar niet gegeten heb. Er was genoeg ander eten dus dat was prima. Rond vijf uur waren we thuis, even een korte powernap gedaan en toen zijn Aouron en ik nog even naar Heraklion gereden om wat te gaan drinken.
Toen we thuiskwamen keek ik in de spiegel en had ik een half rood hoofd en een halve rode hals, echt zeer charmant. Was de zon toch weer sterker dan het leek.

Nou vandaag weer aan het werk, het was goed weer dus ik verwachtte dat het druk zou worden, maar helaas. Het is vrij rustig gebleven de hele dag. Resultaat: om 8 uur zaten we met de twee bazen en vriendin van de baas aan een lekkere warme latte op het terras, wat een leven. We moeten er maar van genieten nu want in het hoogseizoen kunnen we dat wel vergeten haha. Om negen uur kwam Aouron me halen, hij was de hele dag vrij vandaag. Toen we thuiskwamen bleek dat 'ie van vier tot acht in de keuken had gestaan: salade, rollade, aardappels in schil, crêpes met ham en kaas, en toe: warme crepes met kiwi en chocola. Wat heb ik toch een wereldman <3.

Nou, ik heb weer genoeg gezegd voor vandaag, mijn wereldman en ik gaan op de bank een filmpje kijken, morgen moeten we allebei weer aan het werk. Aouron ook, na vier dagen vrij, dus het wordt weer fietsen voor mij. Jammer maar helaas.

Lieve allemaal, geniet nog even van het weer daar, het Skyradio weerbericht dat ik op mijn werk de hele dag voorbij hoor komen, zegt dat het nog tot woensdag goed blijft daar.
Dikke zoen! <3

  • 27 April 2011 - 19:24

    Dana:

    hey lieverd erg leuk je verhalen
    beetje jammer dat je het schaap afslaat haha leuk om te lezen dat je het zo leuk heb
    dikke kus

  • 27 April 2011 - 20:23

    Omi:

    hoi sophie Ik vind het ook leuk dat je Aouron een moordman vindt

    Leuk om te lezen dat jij het Paasfeest net zo ervaren heb als wij indertiijd.
    Liefs Omi.


  • 27 April 2011 - 20:23

    Omi:

    hoi sophie Ik vind het ook leuk dat je Aouron een moordman vindt

    Leuk om te lezen dat jij het Paasfeest net zo ervaren heb als wij indertiijd.
    Liefs Omi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sophie

Actief sinds 04 Feb. 2011
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 29538

Voorgaande reizen:

03 April 2011 - 30 November -0001

Kreta 2011!

30 November -0001 - 30 November -0001

Kreta 2012

Landen bezocht: